۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۳۳۰۴۱
آیت الله شب زنده دار:

اگر انسان خود را کوچک دید خدا او را بزرگ می کند | خدمت به مردم عبادت است

اگر انسان خود را کوچک دید خدا او را بزرگ می کند | خدمت به مردم عبادت است
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که تنها نماز و روزه عبادت نیست، گفت: کسی که در راه صلاح مردم گام بردارد و خدمت و تبلیغ کند عبادت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به روایاتی در باب عبادت گفت: بر اساس روایات اعتدال در روایت امری لازم است و اگر انسان به ویژه در ابتدای کار افراط کند چون ظرفیت هنوز کامل ندارد سبب خستگی و ملالت می شود.

وی افزود: انسان باید برای عبادات خود هم برنامه ریزی درست داشته باشد، انسان باید در مسیر سنت پیامبر و اهل بیت(ع) حرکت کند تا دچار ضلالت و تباهی نشود، پیامبر فرمود سنت من این است که هم نماز می خوانم و هم خواب دارم، هم روزه می گیرم و هم افطار می کنم و هم خنده و هم گریه می کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد مرگ را از بین برنده غفلت انسان دانست و اظهار داشت: انسان می تواند با حضور در قبرستان ها تأمل و تفکر کند تا به نفس بفهماند که زمان کوتاه و گذرایی در اختیار دارد و باید درست از فرصت استفاده کند و اوج بگیرد.

وی ادامه داد: انسان می تواند با استفاده درست از فرصت جوانی پاک شود و صفای باطن پیدا کرده و به مقامات عالی دست پیدا کند، اگر انسان یقین داشته باشد همه امور به دست خداوند متعال است از دیگران بی نیاز خواهد شد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که عبادت تنها نماز و روزه نیست، ابراز داشت: کسی که درست درس بخواند و علم آموزی کند عبادت کرده است، کسی که در راه صلاح بندگان گام بردارد و خدمت و تبلیغ کند عبادت کرده است؛ شاید ماندن کسانی که توانایی خدمت به مردم و تبلیغ را دارند خلاف عبادت باشد.

وی عنوان کرد: حضور یک عالم با تقوا می تواند منشأ اثرات فراوانی باشد و مردم را به دین خدا و انجام دستورات الهی بیشتر ترغیب کند، باید با وظایف خود به خوبی آشنا باشیم و آن ها را درست انجام دهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر مراقبت و برنامه ریزی برای عدم نزول از مرتبه بالای عبادی خاطرنشان کرد: در تحصیل هم همینگونه است و اگر انسان مطالعات و مباحثه خود را قطع کند به رشد علمی و شکوفایی نمی رسد و دچار افول می شود.

وی اضافه کرد: ممکن است انسان اهل عبادت شود اما اموری وجود دارد که می تواند عبادت را فاسد کرده یا تقلیل در فایده آن ایجاد کند، انسان باید مسائل عبادات را تعلم کند و این موضوع نباید در بین طلاب کمرنگ باشد.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه گاهی انسان تصور می کند که خودش منشأ تمام پیشرفت ها است، گفت: عجب  سبب انحراف انسان می شود و یکی از مواردی که ائمه طاهرین(ع) فراوان هشدار داده اند این است که بنده از حد تقصیر بیرون نمی رود و نباید مبتلای به عجب شود.

وی با اشاره به اخلاص عمیق رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر انقلاب بارها و بارها در مسیر انقلاب اسلامی دستگیر و زندانی شدند اما بعد از انفجار مسجد ابوذر گفتند که بیهوش شدم و زمانی که من را منتقل می کردند به هوش آمدم اما یقین داشتم که رفتنی هستم، وقتی به ماسبق نگاه کردم دیدیم چیزی برای عرضه ندارم، این چه معرفتی خوبی است، رهبر انقلاب شاگرد خوب حوزه هستند که با وجود سختی های زیادی که متحمل شدند می فرمایند چیزی ندارم به خدا عرضه کنم.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: رهبری می فرمایند بعد از به هوش آمدن در بیمارستان تصمیم گرفتند هیچ کاری جز برای رضایت الهی انجام ندهند و بر اساس همین تصمیم، ریاست جمهوری را بر عهده ایشان قرار دادند و الا بنا بود که به قم تشریف بیاورند و دست تفسیر برگزار کنند، در جریان رهبری هم مشاهده کردیم که چگونه پذیرفتند.

وی ادامه داد: اگر انسان خود را در درگاه الهی کوچک دید با عنایت الهی بزرگ می شود و توفیقات عالی دست پیدا می کند.

محمد قمین
ارسال نظرات